Positief imago als werkgever

  • "Ik zie tekenen van demotivatie zoals te laat komen, te vroeg vertrekken, de regels niet respecteren…"
  • "Onze werknemers tonen geen enkele interesse in de missie/visie van het bedrijf"
  • "Ons bedrijf heeft zogezegd ‘waarden’, ik denk dat het vooral gaat over ‘waarde’"

Positief imago als werkgever

Stel een vraag hierover aan..

Lieve Ruelens

Adviseur onderzoek & ontwikkeling

WAT KAN JE DOEN?

  1. Een (positief) bedrijfsimago geeft het bedrijf een duidelijk en aantrekkelijk gezicht in de buitenwereld, voor klanten, concurrenten, (spontane) sollicitanten, buurtbewoners, en ook voor je eigen werknemers. Wie fier kan zijn op zijn werk, zal beter presteren en minder snel vertrekken. Dit imago moet wel authentiek zijn. Het moet minstens geloofwaardig zijn voor je huidig personeel. Doe dus in de praktijk wat je vertelt. Zeg bijvoorbeeld niet in je bedrijfsprofiel dat je innovatief bent, als je personeel met verouderde machines moet werken. Hecht je belang aan dialoog? Laat dat dan ook op de werkvloer blijken, door bijvoorbeeld regelmatig teamoverleg en rapporteringsgesprekken te houden.
  2. Je imago testen bij je werknemers, bijvoorbeeld via een (anonieme) werknemersbevraging, eventueel bij een selectie uit diverse afdelingen en functies. Vragen: Waarom werk je nog steeds voor het bedrijf? Wat zijn pijnpunten / waarom zou je eventueel weggaan? Waarom heb je in het begin gekozen om voor dit bedrijf te werken? 

    TIP: Giet een dergelijk onderzoek in een stageproject en neem hiervoor een stagiair(e) aan. Als je dit bijvoorbeeld om de 2 jaar herhaalt, dan kan je meten of er verbeteringen zijn en of je inspanningen iets opleveren.

  3. Niet alleen naar buiten toe werken aan een positief imago, er ook intern werk van maken:
    • Investeren in werksfeer, goede arbeidsvoorwaarden en veiligheid & welzijn op het werk. Goed werkgeverschap is belangrijk voor een positief imago: een werkplek bieden waar plezier, vertrouwen, waardering en trots centraal staan.
    • Onthaalprogramma en begeleide inwerkperiode voor nieuwe werknemers voorzien. Iemand die op een nieuwe plek begint te werken, zal daar met familie en vrienden over spreken. 

      Bekijk www.beteronthaal.be voor meer tips

  4. Je werknemers betrekken bij het uitdragen van het bedrijfsimago. Zij zijn het beste visitekaartje. Maar vooral: hoe meer ze betrokken zijn, hoe meer ze zich identificeren met het bedrijf. Dit zorgt voor verbondenheid en een lager verloop.

 

Stel een vraag hierover aan..

Lieve Ruelens

Adviseur onderzoek & ontwikkeling

HULPMIDDELEN

 

Stel een vraag hierover aan..

Lieve Ruelens

Adviseur onderzoek & ontwikkeling

ONDERSTEUNINGSAANBOD VAN Alimento

Bespreking met collega’s uit de sector: Lieve Ruelens, lieve.ruelens@alimento.be, 0472 11 86 22